WERKNEMER
Lees op deze pagina alle informatie voor jou als werknemer.
Afspraak maken?
Misschien ben je hier uit nieuwsgierigheid, lees dan gerust verder over mijn diensten. Maar het kan ook zijn dat jou iets is overkomen of dat je ergens getuige van bent geweest waardoor je uit het veld geslagen bent. Neem dan contact met mij op zodat jij je verhaal vertrouwelijk kunt delen. Als jouw organisatie een abonnement heeft afgesloten, kun je direct een afspraak maken. Als jouw organisatie geen abonnement heeft of je weet het niet zeker, bel mij dan via 06 35 62 71 42. Dan kijken we samen of en wat ik voor je kan doen.

Hoe werk ik als Vertrouwenspersoon?
Wij maken op korte termijn een persoonlijke afspraak waarin ik luister naar wat jou is overkomen/waar jij getuige van bent geweest. En nadat jij de impactvolle gebeurtenis hebt kunnen vertellen, ga ik samen met jou kijken wat je nodig hebt om verder te kunnen. Ik kijk met een open blik en geef ruimte om de situatie vanuit perspectief te zien. Je krijgt van mij geen oordeel, oplossing of mening. Ik sta naast jou. Ik steun je in het zoeken naar een oplossing die op dat moment het meest passend is bij jou en de situatie. Hiervoor hebben we gemiddeld 2 gesprekken nodig. En ook daarna hou ik contact met je om te horen hoe het gaat.
Een gesprek met mij als vertrouwenspersoon is altijd strikt vertrouwelijk. Uiteraard zit daar een grens aan zoals bij verkrachting, doodslag of doodsbedreiging. Dit zijn voorbeelden waarbij ook ik, net als iedere andere Nederlander verplicht ben om formeel aangifte te doen. Dat zal ik met jou bespreken en samen met jou beslissen of ik jou in dat proces ook terzijde kan staan.
"Ik kijk met een open blik en geef ruimte om de situatie vanuit perspectief te zien. Je krijgt van mij geen oordeel, oplossing of mening. Ik sta naast jou."
Wat doet een vertrouwenspersoon?
Helaas komt het op de werkvloer voor dat medewerkers te maken krijgen met ongewenst gedrag. Dit kan gaan om pesten, (seksuele) intimidatie, agressie, geweld, discriminatie en/of grensoverschrijdend gedrag. Naast deze voorbeelden van ongewenst gedrag, kan een medewerker zich ook melden bij integriteitsschending of een maatschappelijke misstand. Hierbij kun je denken aan diefstal, machtsmisbruik, Schenden van de regels en niet integer gedrag.
De professionele vertrouwenspersoon richt zich erop melders van ongewenst gedrag en integriteit te ondersteunen en te helpen c.q. te coachen. Met als gevolg dat het ongewenst ervaren gedrag of de integriteitsschending stopt. Opvang, begeleiding en het meedenken over de oplossing zijn daarbij het doel.
De vertrouwenspersoon begeleidt de medewerker bij elke stap die de medewerker wil zetten in een organisatie. Van niets doen tot een klachtenprocedure en alles wat er tussen ligt. De melder blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de keuzes en houdt dus zelf de regie.


Een medewerker die ongewenst gedrag heeft meegemaakt en/of daar getuige van is geweest, kan daar veel last van hebben. Door je zorgen vertrouwelijk te kunnen uiten aan de vertrouwenspersoon, iemand die naast je staat, kan al de nodige ‘lucht’ geven.
Naast bovenstaande primaire rol is de vertrouwenspersoon binnen organisaties ook van betekenis voor de voorlichting over ongewenste omgangsvormen en integriteit en voor gevraagd en ongevraagd advies aan het management.
Zorgvuldigheid en vertrouwelijkheid kenmerken het werk van de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon heeft een geheimhoudingsplicht en een intern verschoningsrecht. Zij is alleen verantwoording schuldig aan het hoogste gezag van de organisatie en legt geen inhoudelijke verantwoording af aangaande individuele meldingen.